29 April, 2024

14 Tips Cara Merawat Sakit Kepada @ Migrain

5 min read
Kongsikan artikel ini

Sakit Kepala @ Migrain?

Sakit kepala atau migrain adalah sakit yang boleh menyebabkan kita berasa tidak selesa sehingga boleh menganggu aktiviti harian kita. Kepala kita rasa berdenyut-denyut bagaikan nak pecah, ditambah pula rasa loya, muntah-muntah, dan tidak tahan dengan silau cahaya serta bunyi-bunyian.
.

ir-sofian-akademi-jl-sakit-kepala-teruk

Sakit kepala atau migrain ini juga menyebabkan kita sakit dibahagian mata dan menjadikan kita sukar untuk membuka mata. Sakit ini boleh berpunca dari pemakanan yang tidak sihat, badan penuh toksid dan angin, tekanan, kemurungan, ketidak seimbangan hormon, dan lain-lain.
.

Sakit kepala atau migrain ini juga terjadi disebabkan salur darah di kepala kita mengecut dan mengembang dengan tidak seimbang serta kekurangan oksigen di kepala.
.

Bagaimana cara untuk mengelak atau merawat sakit kepala ini? Sangat tidak selesa kan apabila kita mengalami sakit kelapa yang teramat sangat?
.

Di bawah ini ada tips-tips cara merawat sakit kepala atau migrain yang boleh anda amalkan.
.
.

ir-sofian-akademi-jl-14-tips-cara-merawat-sakit-kepala-migrain
.

1.Jauhi kelompok orang ramai

ir-sofian-akademi-jl-jauhi-kelompok-orang-ramai

Sekiranya anda tiba-tiba mengalami sakit kepala atau migrain, anda dinasihatkan mencari tempat yang lebih tenang dan boleh merehatkan minda. Jauhi dari berada dalam kelompok orang ramai yang bising dan bingit.
.

Selain itu, berada dalam kelompok orang yang ramai juga menyebabkan anda sukar untuk mendapatkan oksigen yang secukupnya.
.
.

2. Bernafas dengan betul

ir-sofian-akademi-jl-bernafas-dengan-betul

Setelah anda menghindari kelompok orang ramai, anda haruslah menarik nafas dengan betul. Dapatkan oksigen yang secukupnya untuk tubuh badan.
.

Ramai di antara kita yang tidak menarik nafas dengan cara yang betul. Cara yang betul adalah anda tegakkan badan anda, pejamkan mata, dan tarik nafas sedalm-dalamnya sehingga anda terasa di kepala anda. Kemudian lepaskan dengan perlahan-lahan.
.

Apabila anda menarif nafas dengan cara yang betul, barulah oksigen akan sampai ke kepala. Oleh itu, ia dapat mengurangkan sakit kepala yang anda alami.
.
.

3. Banyakkan minum air kosong

ir-sofian-akademi-jl-banyakkan-minum-air-kosong

Anda juga haruslah banyakkan minum air kosong untuk menambahkan air dalam badan dan mengelakkan badan dari berlaku dehidrasi yang boleh menjadi punca sakit kepala. Sekurang-kurangnya minum 3 liter air kosong sehari bagi badan mendapatkan air yang cukup.
.

Minum air kosong banyak juga mampu mengurangkan sakit kepala yang dialami kerana air kosong tersebut dapat mengurangkan kepekatan darah yang mungkin menjadi punca perjalanan darah di kepala tidak lancar.
.
.

4. Urut kepala dengan minyak angin

ir-sofian-akademi-jl-urut-kepala-dengan-minyak-angin.

Sekiranya anda mempunyai minyak angin atau minyak panas, sapukan di bahagian kepala anda, seperti kawasan dahi, tengkuk, kening, dan leher. Urut berkali-kali untuk meredakan sakit kepala anda.
.

Ada kemungkinan juga anda mempunyai angin yang terlalu banyak di dalam badan sehingga ianya naik ke kepala.
.
.

5 Sujud

ir-sofian-akademi-jl-sujud

Jika anda mengalami sakit kepala atau migrain, anda juga boleh bersujud samada di dalam solat atau di luar solat untuk memudahkan pengaliran darah dan oksigen sampai ke kepala.
.

Oleh sebab itu, di dalam solat kita digalakkan untuk sujud lebih lama sedikit bagi membenarkan darah dan oksigen sampai ke kepala kerana sakit kepala juga berpunca dari otak kita kekurangan darah atau oksigen.
.
.

6. Tuam kepala

ir-sofian-akademi-jl-tuam-kepala

Anda juga boleh menuam kepala anda dengan ais batu yang telah dibalut dengan kain atau tuala. Ia dapat membantu mengecutkan salur darah di kepala dan mengurangkan sedikit sakit kepala anda.
.

Sekiranya anda tidak mempunyai ais, anda juga boleh membasahkan tuala anda dengan air sejuk dan letakkan di kepala anda.
.
.

7. Bersenam setiap hari

ir-sofian-akademi-jl-bersenam-setiap-hari

Bersenam setiap hari mampu membantu anda merenggangkan otot-otot badan yang kejang dan menjadikan pengaliran darah dalam badan lebih lancar.
.

Buatlah apa pun senaman seperti senamrobik dan sebagainya asalkan ianya dilakukan secara konsisten. Ia dapat merendahkan keberangkalian diserang sakit kepala atau migrain.
.
.

8. Kawal pemakanan

ir-sofian-akademi-jl-kawal-pemakanan

Cara pemakanan seharian sebenarnya sangat memainkan peranan penting dalam hidup kita. Pemakan juga boleh menjadi punca tubuh badan anda sihat atau sakit.
.

Untuk mengurangkan atau mengelakkan sakit kepala, anda dinasihatkan agar mengawal pemakanan anda seperti menjauhi makanan yang mengandungi bahan perasa Monosodium Glutamat (MSG). Terlalu banyak bahan perasa MSG salah satu punca anda sakit kepala kerana ia meransang neuron.
.

Selain itu, anda juga boleh amalkan meminum air perahan limau nipis tanpa gula dan ais untuk mengurangkan sakit kepala.
.
.

9. Dapatkan rehat & tidur yang secukupnya

ir-sofian-akademi-jl-dapatkan-rehat-dan-tidur-yang-secukupnya

Bagi anda yang selalu mengalami sakit kepala atau migrain, anda disarankan untuk mendapatkan rehat dan tidur yang secukupnya.
.

Untuk mendapatkan tidur yang baik, anda mestilah tidur di dalam bilik yang gelap tanpa membenarkan cahaya masuk ke dalam. Jika malam, anda tutup semua lampu.
.

Tidur dalam keadaan gelap dapat merehatkan otak anda dari bekerja sepenuh masa. Waktu itu, otak anda akan berehat dan anda akan dapat tidur yang baik. Ia dapat menjadikan badan dan minda anda segar pada keesokan harinya. Tidur tanpa merehatkan otak akan menyebabkan anda lesu dan kepenatan pada keesokan harinya.
.
.

10. Rendam kaki dalam air suam

ir-sofian-akademi-jl-rendam-kaki-dalam-air-suam

Anda juga boleh merendamkan kaki anda di dalam air suam yang berisi garam dan lada hitam. Secara tidak langsung rawatan ini akan menjadi satu terapi bagi tubuh badan anda kerana seperti yang anda semua maklum, di tapak kaki kita mempunyai kesemua urat yang menghubungkan kepada satu badan.
.

Selain meredakan sakit kepala dan memberi kesegaran pada badan, rawatan ini juga dapat mengusir anasir-anasir lain yang berada di dalam badan kita lebih-lebhi lagi jika garam dan lada hitam yang digunakan telah dirukyah atau dibacakan dengan ayat suci al-Quran.
.
.

11. Berbekam

ir-sofian-akademi-jl-berbekam

Berbekam adalah salah satu sunnah nabi. Ianya sangat baik untuk tubuh badan kerana dengan berbekambukan sahaja mampu merawat sakit kepala, bahkan mampu mengeluarkan darah kotor, angin dan segala penyakit di dalam darah.
.

Dari Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya cara penguatan yang baik yang kalian gunakan adalah bekam / hijamah”
.

Oleh itu, tidak disangkal lagi bahawa dengan berbekam mampu membantu anda merawat sakit kepala atau migrain anda.
.
.

12. Rawatan akupuntur

ir-sofian-akademi-jl-rawatan-akupuntur

Anda juga boleh merawat sakit kepala dengan melakukan akupuntur. Jika berbekam tadi adalah kaedah dari cara Islam, akupuntur ini pula lebih terkenal dalam kalangan masyarakat Cina.
.

Rawatan akupuntur ini adalah menggunakan jarum panjang yang halus dan dimasukkan di bahagian bawah permukaan kulit. Ia mampu menyelaraskan kembali aliran tenaga atau qi dalam badan.
.
.

13. Elakkan pengambilan pil perancang (bagi wanita)

ir-sofian-akademi-jl-elakkan-pengambilan-pil-perancang-bagi-wanita

Jika anda seorang wanita, elakkan daripada mengambil pil perancang atau pil yang mengandungi hormon gantian kerana 1 daripada 3 wanita yang mengambil pil perancang akan diserang migrain.
.

Perubahan hormon atau terlebih sesuatu hormon juga boleh menyebabkan punca sakit kepala atau migrain.
.
.

14. Rukyah dengan ayat al-Quran

ir-sofian-akademi-jl-doa-rukyah-sakit-kepala

Sebagai seorang muslim yang berpegang kepada ajaran Islam, anda boleh melakukan rukyah dengan ayat suci al-Quran.
.

Baca Al-Fatihah, Selawat Syifa’, dan baca surah Waqiah ayat 19 sebanyak 7 kali. Ayat al-Quran ini mampu membantu anda meredakan sakit kepala. Pasakkan kepercayaan kepada Allah bahawa Dia akan menyembuhkan anda dari sakit yang dialami.
.
.

Anda cuba sahajala mana-mana tips rawatan di atas ini jika mengalami sakit kepala atau migrain. Sembuh atau tidak kita serahkan pada Allah. Tetapi sekurang-kurangnya anda telah mencuba mencari jalan penyelesaiannya.
.

Mencegah lebih baik dari mengubati. Tapi jika dah dapat sakit, cuba saja lah berubat. In Syaa Allah. Ada penyembuhnya. Carilah yang serasi dengan diri anda.
.
.

Admin – FT

About Author