Kongsikan artikel ini

Sihatkah Anda?
.

Semua orang inginkan badan yang sihat dan hidup yang lebih sejahtera, tetapi bagaimana dengan gaya hidup yang .
diamalkan? Adakah seiring dengan apa yang mereka inginkan?
.

Untuk mendapatkan badan yang sihat dan hidup yang sejahtera, anda haruslah mengamalkan gaya hidup yang sihat. Bukan sekadar sihat untuk diri anda, bahkan untuk keluarga dan orang di sekeliling anda.
.

Oleh itu, bersempena tahun 2017 ini, apa kata anda tanamkan azam baru untuk memiliki gaya hidup yang sihat dan keluarga yang ceria seperti amalkan kehidupan yang membawa impak positif kepada diri anda, keluarga dan masyarakat.
.
.

Tahukah anda amalan gaya hidup sihat?
.

Untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat haruslah bermula dari dalam diri anda sendiri. Jika sebelum ini anda merupakan pengamal gaya hidup yang kurang sihat, anda haruslah mempunyai semangat dan azam yang kuat untuk berubah.
.

Bagaimana mendapatkan gaya hidup sihat dan keluarga ceria?
.

Anda boleh ikuti tips-tips yang dikongsikan di bawah ini untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat dan keluarga yang ceria.
.
.

Amalkan?
.

1. Pemakanan yang seimbang & berkhasiat

ir-sofian-akademi-jl-makan-makanan-yang-seimbang-dan-berkhasiat

Pemakanan yang seimbang dan berkhasiat adalah pemakanan yang mengandungi kesemua kelas makanan seperti karbohidrat, protein, vitamin, mineral, lemak, air dan serat mengikut kadar yang bersesuaian.
.

Elakkan selalu makan di luar kerana makanan di luar banyak menggunakan bahan perasa yang berlebihan seperti MSG yang boleh memudaratkan tubuh badan. Selain itu, makanan di luar juga kebiasaannya mempunyai minyak yang berlebihan berbanding masak dan makan di rumah. Kerana di rumah, anda boleh mengawal sukatan minyak untuk masakan anda dan keluarga.
.

Anda juga harus mengurangkan pengambilan minuman yang berkarbonat kerana minuman seperti ini mengandungi kadar gula yang tinggi dn tidak membawa apa-apa kebaikan pada tubuh badan.
.

Untuk itu, anda boleh melebihkan makan buah-buahan yang asli dan mengandungi serat dan vitamin yang sesuai untuk badan anda.
.
.

2. Bersenam

ir-sofian-akademi-jl-bersenam

Nak sihat kenalah rajin-rajin bersenam. Bukan susah pun bersenam ni. Asalkan kena ada semangat yang kuat dan tekad yang tinggi. Berjoging boleh, berbasikal boleh, beryoga pun boleh kalau anda tak nak keluar rumah.
.

Anda juga boleh bawa ahli keluarga anda untuk sama-sama bersenam dan mengeluarkan peluh dari tubuh badan. Bukan sekadar dapat meningkatkan tahap inumisasi badan, malah dapat juga mengeratkan hubungan anda dan keluarga.
.

Jika anda sibuk bekerja, anda boleh lakukan senaman ringan di awal pagi sebelum kerja atau selepas pulang kerja. Amalan yang sihat ini dapat membantu badan anda mendapatkan minda yang cergas dan badan yang sihat.
.
.

3. Minum air secukupnya

ir-sofian-akademi-jl-minum-air-secukupnya

Untuk dapatkan badan yang sihat, badan memerlukan air yang secukupnya. Bukan air manis atau berkarbonat, tapi air kosong atau air masak yang membolehkan badan pemprosesan di dalam badan berjalan dengan lancar.
.

Selain itu, anda juga boleh amalkan minum jus buah-buahan tanpa gula untuk menambahkan vitamin dalam badan. Seeloknya anda buat sendiri jus tersebut berbanding beli di kedai.
.
.

4. Mengawal BMI

ir-sofian-akademi-jl-mengawal-bmi

Badan yang sihat mestilah mempunyai berat badan yang ideal. Oleh itu, anda haruslah mengawal berat badan anda. Jangan makan terlalu berlebihan atau terlalu berdiet sangat sehinggakan BMI (Body Mass Index) anda tidak normal atau obes.
.

Anda haruslah pastikan berat badan anda bersesuaian dengan ketinggian anda. Macam mana nak kira BMI? Dah lupa?
.
.

5. Rehat & tidur yang secukupnya

ir-sofian-akademi-jl-rehat-dan-tidur-secukupnya

Anda harus dapatkan rehat dan tidur yang secukupnya bagi mengurangkan tekanan dan merehatkan badan dan minda. Selain itu, ia dapat mengecas kembali tenaga anda yang telah hilang sepanjang seharian anda bekerja.
.

Oleh itu, apabila badan dan minda anda cukup rehat, hidup anda akan lebih cergas dan metabolism badan anda akan lebih lancar. Anda akan mendapatkan gaya hidup yang sihat.
.

Tapi, terlebih rehat dan terlebih tidur juga tidak baik untuk kesihatan kerana ia akan membuatkan and menjadi lesu dan malas. Sebab itu anda harus tidur dan rehat secukupnya yang diperlukan oleh badan anda.
.
.

6. Melakukan aktiviti yang diminati

ir-sofian-akademi-jl-melakukan-aktiviti-yang-diminati

Lakukan aktiviti-aktiviti yang anda minati seperti mendaki, berkayak, memancing dan sebagainya yang boleh mengurangkan tekanan kerja anda.
.

Cari masa hujung minggu anda dan luangkan sedikit masa untuk aktiviti anda itu. Anda boleh melakukan aktiviti tersebut bersama keluarga atau kawan-kawan.
.
.

7. Mengutamakan kebersihan

ir-sofian-akademi-jl-mengutamakan-kebersihan

Utamakan kebersihan diri, keluarga dan rumah anda. Jangan duduk dalam kawasan yang tidak bersih atau kotor. Anda juga haruslah mengajarkan kepada ahli keluarga anda agar sentiasa menajga kebersihan diri dan rumah bersama-sama.
.

Amalan menjada kebersihan ini sebenarnya dapat menghindarkan diri anda daripada penyakit. Sebagai contoh, sebelum makan, anda telah cuci tangan anda bersih-bersih. Jadi, sebarang kuman yang berada di tangan anda tidak akan masuk ke dalam badan dan menjadi penyakit.
.
.

8. Berpuasa

ir-sofian-akademi-jl-berpuasa

Bagi muslim, anda boleh amalkan berpuasa sunat samada hari isnin atau khamis untuk menjaga sistem pemprosesan di dalam perut anda.
.

Berpuasa sebenarnya bukan sahaja mendapat pahala, bahkan dapat menghindarkan diri anda dari terus menerus makan makanan yang tidak berkhasiat.
.
.

9. Bersilaturrahim

ir-sofian-akademi-jl-bersilaturrahim

Selain mendapatkan gaya hidup yang sihat, bersilaturrahim mampu membuatkan anda memperoleh keluarga bahagia.
.

Anda haruslah menjalinkan hubungan yang baik dengan keluarga, jiran atau rakan-rakan. Selain itu, anda juga boleh pergi menziarahi saudara atau rakan anda yang dalam kesusahan atau sakit.
.

Ini dapat merapatkan hubungan silaturrahim, selain dapat menunjukkan kepada ahli keluarga anda bahawa hidup ini bukan hanya untuk diri sendiri. Tapi juga untuk bersama dengan yang lainnya.
.
.

10. Mengambil supplement

ir-sofian-akademi-jl-mengambil-supplement

Apabila umur semakin meningkat, kolagen di dalam badan juga mulai susut dan lemah. Oleh itu, anda memerlukan supplement tambahan seperti vitamin yang mampu meningkatkan kembali kolagen di dalam badan anda.
.

Selain dapat meningkat kolagen dalam anda, ia juga mampu meningkatkan sistem imunisasi dalam badan anda dan anda akan sukar dijangkiti penyakit.
.
.

11. Berfikiran positif

ir-sofian-akademi-jl-berfikiran-positif

Bersikap dan berfikiran positif mampu membuatkan hidup anda lebih ceria, tenang dan bahagia. Oleh kerana dari fikiran positif akan melahirkan tindakan-tindakan yang positif.
.

Jika anda lihat, zaman sekarang ini ramai yang diserang sakit jantung dan sebagainya kerana mereka terlalu terbeban dengan bermacam-macam tekanan hidup.
.

Oleh sebab mereka tidak berfikiran positif, mereka mudah diserang sakit jantung kerana hati mereka tidak tenang dan lega.
.
.

12. Melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala

ir-sofian-akademi-jl-melakukan-pemeriksaan-kesihatan-secara-berkala

Pemeriksaan kesihata secara berkala ini sebenarnya penting bagi meninjau dan memantau tahap kesihatan anda dan .
keluarga. Orang kat mencegah lebih elok dari mengubati.
.

Tidak salah untuk anda selalu memantau tahap kesihatan anda. Ini semua sebagai langkah berjaga-jaga di mana anda akan menjadi sentiasa berwaspada dan cuba menghindarkan diri dari sesuatu amalan atau pemakan yang tidak baik untuk kesihatan anda.
.
.

13. Menjauhi gaya hidup negatif

ir-sofian-akademi-jl-menjauhi-gaya-hidup-negatif

Untuk dapatkan gaya hidup sihat dan keluarga ceria, anda haruslah menjauhkan diri anda dari gaya hidup yang negatif seperti merokok, minum arak, menghisap vape, merempit, mengambil dadah, menjual dadah, makan pil-pil perangsang, dan sebagainya yang tida sihat sehingga ianya boleh mengancam nyawa anda dan orang lain.
.

Oleh kerana gaya hidup negatif ini lah yang akan menyebabkan anda terdedah berbagai penyakit, masalah kesihatan, kecing manis, HIV Aids, dan sebagainya. Bagaimana anda dapat memiliki keluarga yang ceria jika ia mengancam diri anda dan keluarga anda?
.

Oleh itu, mengamalkan gaya hidup yang sihat sangat penting. Baru anda akan memperoleh keluarga yang ceria dan bahagia.
.
.

Admin – FT